Bab ini akan
membincangkan tentang Pengurusan Penasihatan Murid yang secara keseluruhanya
memberi tumpuan kepada pengurusan penasihatan murid yang terdiri daripada 3
komponen utama iaitu :
- Bimbingan
- Penasihatan
- Mentoring
Definisi
Bimbingan
Bimbingan adalah
sebahagian daripada program membantu individu bagi menyelesaikan masalah. Selain
itu, ia juga bermakna memberi bimbingan, tunjuk ajar dan panduan untuk
mengatasi masalah. Seperti contoh, apabila seseorang itu memberi penerangan dan
bantuan bagi mengubah sikap pelajar. Situasi ini menunjukkan pendekatan yang
menggunakan kaedah lisan dan fizikal bagi membantu seseorang memastikan tujuan
merancang tindakan dan memperbaiki sikap dan tingkah laku dalam aspek-aspek
tertentu.
Definisi
Penasihatan
Penasihatan adalah
mengkehendaki suatu kebaikan bagi orang lain secara ikhlas dalam bentuk lisan
mahupun tindakan. Guru yang cemerlang juga berperanan sebagai penasihat kepada
pelajarnya.
Definisi
Mentoring
Mentoring ialah
mekanisme positif dan efektif bagi memaksimakan potensi individu. Konsep mentoring
adalah berasaskan bimbingan dan panduan kepada mentee khususnya dalam
pertumbuhan kendiri mereka bagi menyediakan diri mereka agar menjadi individu
yang bertanggungjawab yakin dan berdaya saing.
Ciri-ciri
bimbingan
1.
Fokus
utama bimbingan ialah pencegahan masalah sementara ia masih boleh dikawal
2.
Ia
mesti dilakukan secara kolaboratif dengan kakitangan lain di sekolah
3.
Murid
perlu menyertai bimbingan secara sukarela
Ciri-ciri
penasihatan
1.
Tumpuan
lebih luas dan mendalam
2.
Jangka
masa lebih pendek, tetapi boleh kekal untuk tempoh masa lebih panjang
disebabkan masalah satu-satu isu.
3.
Individu
lain jarang terlibat
Ciri-ciri
mentoring
1.
Hubungan
yang berterusan yang boleh kekal untuk satu tempoh masa yang panjang.
2. Boleh
jadi lebih informal dan perjumpaan boleh berlaku apabila mentee memerlukan
beberapa nasihat, bimbingan atau sokongan
3.
Focus
ialah pada kerjaya dan perkembangan peribadi
Kesimpulannya,
bimbingan, penasihatan dan mentoring merupakan kaedah yang boleh digunakan
untuk membantu pelajar-pelajar dalam aspek pembelajaran dalam kehidupan. Ketiga-tiga
kaedah ini dikenalpasti sebagai satu strategi untuk membangunkan diri pelajar
secara menyeluruh dan antara tujuan utama adalah meningkatkan pencapaian
akadenik pelajar serta memotivasikan pelajar.
No comments:
Post a Comment