Wednesday, November 21, 2018

TOPIK 12 : PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA

Pengurusan murid pelbagai upaya yang berkeperluan khas merujuk kepada pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran, cacat bahasa (percakapan), mengalami gangguan emosi, autisma, kecacatan mental, anggota, trauma, cacat penglihatan, pendengaran dan lain-lain yang berpunca dari kesihatan serta termasuklah pelajar yang memiliki pelbagai upaya. menurut Sterberg dan Zhang (1995), menjelaskan kanak-kanak yang berkeperluan khas mempunyai kemahiran mereka yang tersendiri. Golongan pelaajr-pelajar ini lebih gemar menjalankan aktiviti pembelajaran yang lebih ke arah bersifat santai misalnya seperti melukis, menyanyi, dan sebagainya.


PEMULIHAN
ü  Murid yang menghadapi kesukaran dalam penguasaan kemahiran asas 3M disebabkan oleh faktor persekitaran dan bukan kognitif.
ü  Kanak-kanak atau pelajar yang menghadapi masalah atau kesulitan pembelajaran dalam mata-mata pelajaran tertentu sahaja.

Emosi dan tingkahlaku :
o   Perasaan rendah diri
o   Perasaan risau
o   Perasaan sedih
o   Perasaan cepat bosan atau jemu terhadap pelajaran
o   Perasaan takut akan perkara-perkara baru
o   Degil, tidak patuh pada peraturan-peraturan dan suka melawan
o   Pasif
o   Malas

PENGAYAAN
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2005), perkataan “gaya” membawa maksud sikap dan cara berkelakuan yang menjadi ciri seseorang. Manakala “pengayaan” pula bermaksud perihal (usaha, proses, pencorakan) menggayakan,misalnya menggayakan atau meluaskan kota kata. Pengayaan adalah aktiviti-aktiviti tambahan kepada aktiviti asas pembelajaran yang dijalankan sama ada di dalam waktu sekolah atau di luar kawasan sekolah. Aktiviti pengayaan disediakan untuk semua murid di dalam kelas, sama ada di peringkat sekolah atau sekolah menengah dan sama ada kumpulan cerdas atau sederhana cerdas. 
Dalam kajian terhadap pengurusan murid pelbagai upaya, pengayaan merujuk kepada aktiviti-aktiviti yang dilakukan oleh pelajar yang bermasalah pembelajaran untuk menambahkan pengetahuan dan memperluaskan pengalaman mereka.

Pengayaan dibahagikan kepada dua iaitu ;

Pengayaan mendatar – aktiviti pengayaan berdasarkan kepada tahap pencapaian murid. Murid-murid dalam kumpulan akan diberi aktiviti pengayaan yang lebih mudah dan kurang mencabar daripada aktiviti yang diberi kepada kumpulan sederhana dan cerdas.
Pengayaan menegak – aktiviti pengayaan berdasarkan minat dan bakat murid dalam kumpulan cerdas sahaja. Aktiviti ini akan dirancang dan dilaksanakan dalam bentuk yang lebih kompleks, mencabar dan dalam peringkat yang lebih tinggi daripada taraf pencapaian murid darjah biasa.

PELBAGAI KECERDASAN
Menurut Gardner, manusia mempunyai kesemua lapan kecerdasan. Sesetengah orang mungkin akan mencapai tahap yang tinggi dalam sesetengah kecerdasan dan tahap yang rendah dalam yang lain. Manakala ada orang yang mempunyai kecerdasan yang tinggi dalam hampir kesemua lapan kecerdasan ini. Hampir semua orang boleh diperkembangkan dalam sembilan kecerdasan yang disenaraikan ke tahap yang tinggi, jika keadaan-keadaan seperti penggalakan, pengkayaan, dan pengajaran adalah sesuai (Armstrong, 1994). Kecerdasan-kecerdasan yang telah dikemukakan oleh Howard Gardner ialah kecerdasan Linguistik, kecerdasan logical matematik, kecerdasan visual ruang (spatial), kecerdasan kinestetik badan, kecerdasan muzikal, kecerdasan interpersonal, kecerdasan intrapersonal, kecerdasan naturalis dan kecerdasan eksistensialis.

BERKEPERLUAN KHAS
Mempunyai masalah pembelajaran, cacat bahasa/percakapan, gangguan emosi, autisme, kecacatan mental, anggota, trauma, cacat penglihatan, pendengaran dan lain-lain yang berpunca daripada kesihatan serta termasuklah pelajar yang memiliki pelbagai upaya.

Kanak-kanak luar biasa :
·         Mereka yang mengalami kesukaran dalam pembelajaran dan juga yang menunjukkan pencapaian yang tinggi daripada kanak-kanak biasa.

Kanak-kanak kurang upaya :
·         Kekurangan atau kehilangan fungsi anggota badan atau organ.

Kanak-kanak yang mengalami kecacatan :
·         Mempunyai ketidakupayaan atau kecacatan ketika berinteraksi dengan persekitaran.

Kanak-kanak berisiko
·         Mereka menghadapi masalah dalam kelas biasa dan berisiko untuk menjadi cacat.
·         Berbanding dengan rakan sebayanya, kanak-kanak ini mengalami kesukaran belajar atau tingkah laku sosial. Dia mungkin menghadapi kesukaran :

Ø  Melakukan kerja
Ø  Membaca dan menulis
Ø  Berkomunikasi dengan orang lain
Ø  Berkawan
Ø  Mengawal tingkah laku
Ø  Belajar di sekolah oleh sebab keterbatasan dalam penglihatan, pendengaran atau pergerakan fizikal

Persekitaran yang sesuai untuk pelajar berkeperluan khas :
v  Persekitaran pembelajaran yang positif
v  Pengubahsuaian persekitaran di sekolah dan bilik darjah
v  Kemudahan asas yang mencukupi


No comments:

Post a Comment