Tuesday, November 20, 2018

TOPIK 9 : PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN



PENGENALAN :
Tingkah laku adalah merupakan sesuatu yang dilakukan atau diperkatakan oleh seseorang individu. Menurut pandangan Lewis M.Beaker (2001), sebarang perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar.
Menurut Garry Martin dan Joseph Pear (2003), tingkah laku juga merangkumi aktiviti, aksi, prestasi, bertindakbalas, tindakan dan reaksi dari segi teknik, aktiviti yang melibatkan otot-otot, kelenjar (glandular) dan aktiviti elektrik oleh setiap organ.

DEFINISI PENGURUSAN TINGKAH LAKU
Satu rancangan untuk memodifikasikan tingkah laku bermasalah ke satu matmalat yang telah ditetapkan dengan teknik yang sesuai (Dr. Ragbir Kaur a/p Joginder Singh, 2005). Satu bentuk sistem pengurusan tingkah laku kawal kelas, pembelajaran yang sihat dan produktif yang sewajarnya setiap guru sewajarnya memilikinya. Membimbing tingkah laku positif dan menghentikan tingkah laku negatif dan bebas gangguan.

FAKTOR BERLAKUNYA MASALAH TINGKAH LAKU
Situasi ini kebiasaannya dipengaruhi dengan persekitaran rumah. Sebagai contoh, tidak mendapat perhatian dan kasih sayang daripada ibu bapa. Sekolah. Sebagai contoh kurikulum yang sangat padat dan bertumpukan pada peperiksaan. Apabila murid-murid berasa tertekan, mereka akan menunjukkan tingkah laku bermasalah lantas disusuli dengan strategi pengajaran dan pembelajaran yang membosankan. Penderaan kanak-kanak seperti penderaan fizikal, mental dan emosi yang selalunya menjadi topik dan dilaporkan oleh media massa. Menurut Rosenberg, 1987 dalam Saayah Abu (2008), kanak-kanak yang cerdas berupaya melakukan apa yang baik untuk dirinya tanpa mengharap orang lain terlibat dengan aktiviti luaran seperti aktiviti sekolah, biasanya tidak mudah menerima kesan akibat penderaan emosi.

PENGURUSAN TINGKAH LAKU
Model disiplin tegar yang diperkenalkan oleh Lee Center (1976), model ini merupakan sistem peraturan tingkah laku di dalam kelas yang dibuat oleh guru. Namanya akan dipaparkan pada papan kenyataan apabila murid-murid melanggar peraturan dan guru akan memanggil ibu bapa mereka ke sekolah. Center juga mencadangkan supaya nama itu direkod dan dihantarkan kepada pengetua. Model ini juga membantu guru untuk mengajar lebih berkesan tanpa sebarang gangguan. Kebanyakkan dilaksanakan di sekolah rendah kerana lebih sesuai untuk mengurus tingkah laku kanak-kanak agar memahami pentadbiran sekolah. Selain itu, pelbagai teknik boleh digunakan dalam menguruskan tingkah. Antaranya ialah menggunakan alat pengukuran personal, teknik pencegahan dan tindakan pembetulan. Teknik pertama, pengukuran personal yang boleh dilakukan menggunakan kaedah pendekatan fizikal. Kaedah ini dilakukan dengan guru mendekati sendiri murid yang mempunyai masalah tingkah laku. Teknik kedua adalah berkaitan dengan pencegahan. Teknik ini berupaya mengurangkan ketegangan dan menggalakkan proses pengajaran agar berjalan dengan lancar. Teknik terakhir iaitu tindakan pembetulan. Tindakan ini dapat dilaksanakan dengan menangani masalah secara spontan dan menghentikan dengan baik tanpa merosakkan apa-apa.

PENGURUSAN DEVIAN DAN SALAH LAKU

Menurut kamus dewan (2003), tingkah laku devian didefinisikan sebagai perlakuan yang menyimpang atau melencong. Azizi et al. (2005), menyatakan bahawa tingkah laku devian membawa maksud tingkah laku yang melanggar norma-norma masyarakat tertentu. Ianya juga ditakrifkan sebagai sebarang tingkah laku yang tidak memenuhi norma-norma sosial sesuatu kumpulan atau masyarakat (Rohana, 1996). Albert Cohen (Azizi et al., 2005) mentakrifkan tingkah laku devian sebagai kelakuan yang melanggar jangkaan yang diinstitusikan , iaitu jangkaan yang dikongsikan dan diiktiraf sebagai sah dalam sesuatu sistem sosial.

Faktor tingkah laku devian :
·         Konsep kendiri yang rendah – remaja melihat diri mereka dari perspektif yang negative.
·         Faktor psikologi – menyumbang kepada tingkah laku delinkuen, wujudnya emosi yang tidak gembira hasil daripada faktor persekitaran
·         Konflik dalam keluarga – penyebab ketidakstabilan emosi
Kajian Loeber (1986) dan Rowe (1992), mendapati kebanyakan remaja yang terlibat dalam tingkah laku devian sejak usia kanak-kanak mempunyai ahli keluarga atau ibu bapa yang juga pernah bertingkah laku sedemikian.

Jenis salah laku devian
Menurut Merton (1938) terdapat empat jenis devian iaitu inovasi (sesuatu cara memenuhi matlamat dengan cara yang salah), ritual(tindakan mengulang perbuatan), undur (seseorang yang tidak lagi berminat dengan matlamatnya lalu melakukan alternatif lain sebagai tindakan) dan menentang (menolak matlamat persekolahan dan menggantikannya dengan matlamat lain).

PERATURAN DAN DISIPLIN
Peraturan :
§  Peraturan adalah undang-undang yang ditetapkan bagi menentukan ketenteraman, keharmonian dan kelicinan perjalanan aktiviti-aktiviti dalam masyarakat.
§  Peraturan sekolah merupakan satu persetujuan yang dipersetujui bersama oleh warga sekolah dalam mengawal disiplin dan tingkah laku manusia yang berada di dalamnya.

Disiplin :
v  Menurut Abdullah Sani (2005), disiplin merupakan satu bentuk latihan untuk mengembangkan potensi individu daripada segi intelek, jasmani, rohani dan sosial supaya menjadi insan yang berilmu pengetahuan serta berakhlak mulia dan memberi manfaat kepada masyarakat
v  Disiplin adalah satu set peraturan yang telah ditetapkan kepada murid-murid bagi mengawal serta untuk mendapatkan tingkah laku yang diingini.

Bentuk disiplin :
§  Disiplin asas – melibatkan individu dalam masyarakat yang lebih besar
§  Disiplin instrinsik atau kendiri – disiplin yang lahir daripada dalam individu.

Kesimpulannya, semua pihak perlu bekerjasmaa dalam menangani masalah ini sebelum situasi nasi menjadi bubur berlaku. Demi mewujudkan generasi yang lebih berguna pada masa hadapan juga, langkah drastik daripada semua pihak patut dilaksanakan. Tindakan daripada satu pihak sahaja tidak akan membuahkan hasil. Oleh itu, sama-sama kita berganding bahu untuk menangani masalah ini.

No comments:

Post a Comment