SEKOLAH
DAN PERSEKITARAN
Sekolah adalah sebuah
bangunan atau tempat yang berfungsi sebagai gedung untuk menimba ilmu.
Persekitaran sekolah sangat mempengaruhi perkembanan pelajar.
HUBUNGAN
SEKOLAH DENGAN MASYARAKAT
Konsep
masyarakat :
-
Masyarakat merupakan satu kelompok
manusia yang mempunyai perkaitan secara tetap dan teratur dalam aktiviti
kolektif dan merasakan bahawa mereka akan hidup bersama (Mohd. Yusof Hashim,
(1986:11)).
Konsep
sekolah :
Ø Sekolah
merupakan tempat yang saling penting untuk proses sosialisasi atau dikenali
sebagai masyarakat kecil.
Ø Willard
Waller (1932) dalam buku T.Marimuthu mengatakan ada 4 alasan mengapa sekolah
dikaji sebagai unit-unit sosial :
1)mempunyai
anggota yang nyata.
2)mempunyai
struktur sosial yang jelas, akibat daripada mod interaksi sosial di dalam
sekolah
3)diserapi
oleh rasa kekitaan.
4)mempunyai
1 budaya yang tersendiri.
v Sekolah
merupakan satu sistem sosial yang tersendiri dan menjadi agen perubahan kepada
masyarakat dan persekitaran.
v Sekolah
memberi peluang kepada manusia khasnya generasi muda untuk menguasai pelbagai
ilmu pengetahuan dan kemahiran.
v Sekolah
mementingkan perkembangan dan perubahan tingkah laku pelajar mengikut aliran
dan kehendak masyarakat.
v Sekolah
sebagai sesebuah organisasi yang dinamik, terbuka dan kompleks serta mewujudkan
hubungan saling bergantung dengan pihak luar.
Kerjasama
antara sekolah dan masyarakat
Ø Sekolah
memberi perkhidmatan kepada masyarakat melalui pasukan pakaian seragam serta
tenaga guru dan pelajar ketika menganjurkan sesuatu aktiviti dari semasa ke
semasa.
Ø Kemudahan
seperti dewan, padang dan gelanggang boleh dipinjamkan untuk kegunaan bersama
Ø Masyarakat
boleh menyalurkan derma dan bantuan untuk projek dan pembangunan sekolah
Ø Kem
latihan, pusat kajian dan penyelidikan serta muzium boleh dijadikan sebagai
tempat lawatan sambil belajar pelajar.
HUBUNGAN
SEKOLAH DENGAN IBU BAPA
Ibu bapa memainkan
peranan yang penting terhadap perkembangan sesebuah sekolah. Peranan dan
tanggungjawab ibu bapa di sesebuah sekolah memberi kesan kepada kemajuan dan
pencapaian sekolah. Ibu bapa yang prihatin akan melahirkan sekolah yang
terbilang. Sebarang perbezaan daripada segi pandangan dan pendapat dalam
kalangan ibu bapa bukanlah penghalang terhadap peningkatan prestasi sekolah.
Hubungan merapatkan hubungan sekolah dengan ibu bapa adalah melalui PIBG.
Hubungan dan kerjasama antara ibu bapa akan mewujudkan permuafakatan yang
saling memerlukan dalam menjana kecemerlangan sekolah dan melahirkan masyarakat
madani. Masyarakat madani adalah sebuah masyarakat yang merayakan kepelbagaian
cara hidup dan pemikiran warganya. Ibu bapa juga dapat menjadi pemangkin
mewujudkan permuafakatan dan perkongsian bijak. Ibu bapa sama-sama membendung
masalah disiplin murid.
Hubungan adalah
bertujuan untuk mencapai matlamat atau objektif yang sama, mengeratkan hubungan
yang mantap dan akrab dan gabungan strategic yang membawa faedah sinergi kepada
semua pihak yang terlibat.
HUBUNGAN
SEKOLAH DENGAN GURU
Guru merupakan
pengganti ibu bapa. Kebajikan murid-murid terletak pada bahu guru sebaik sahaja
mereka berada di dalam kawasan sekolah. Guru menghantar murid sakit ke klinik
atau hospital. Layanan dan perhatian semasa di rumah akan terus diberikan oleh
guru apabila murid-murid berada di sekolah.
Guru juga sebagai pakar
mata pelajaran. Guru diharap dapat menambah ilmu pengetahuannya melalui
pembacaan atau dengan menghadiri kursus, seminar-seminar dan bengkel-bengkel.
Pengetahuan yang luas serta mendalam membolehkan guru untuk membimbing dan
membantu murid-murid dari pelbagai segi iaitu intelek, emosi, sosial dan
rohani.
Guru sebagai kaunselor.
Di sekolah, murid-murid sentiasa menghadapi masalah dari segi akademik, kerjaya
ataupun peribadi. Apabila murid berasa kecewa ataupun sentiasa mengalami
kegagalan dalam kelas, maka timbullah tanda-tanda yang murid tersebut
memerlukan bantuan ataupun bimbingan akademik. Bimbingan tidak diberikan kesan
masalah akademik itu akan bertimbun dan terbawa ke peringkat seterusnya.
Guru turut sebagai
seorang kerani. Guru terpaksa menyediakan kertas-kertas ujian, menaip
kertas-kertas tersebut, menanda kertas jawapan, mengisi markah ke dalam buku
rekod guru, mengisi kad-kad penyata kemajuan. Guru juga perlu menulis surat
jemputan yang akan dihantar kepada ibu bapa untuk Hari Terbuka atau Hari
Penyampaian Hadiah, mengisi boring pinjaman buku, rekod persekolahan murid dan
pelbagai borang yang lain.
ISU-ISU
PENDIDIKAN SEMASA PENDIDIKAN DAN GLOBALISASI
§ Penggunaan
Bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu dan bahasa antarabangsa.
§ Pendidikan
di negara ini terbuka kepada dunia luar seperti universiti-universiti asing
dibenarkan untuk menubuhkan cawangan mereka di sini.
§ Peluang
melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi akan meningkat apabila banyak kolej
swasta dan universiti telah ditubuhkan.
§ Penekanan
dalam penilaian dan penggunaan teknologi komunikasi maklumat (TMK) dalam proses
pengajaran dan pembelajaran.
§ Internet
sebagai sumber maklumat dan komunikasi.
§ Peranan
guru di dalam kelas lebih kepada pemudah cara.
§ Guru
perlu celik ICT dalam menjalankan kerja-kerja pentadbiran.
§ Pelajar-pelajar
kita mampu bersaing dalam pasaran buruh global.
§ Persaingan
yang adil di kalangan institusi pengajian tinggi.
§ Pembelajaran
sepanjang hayat boleh dicapai dengan peluang pembelajaran yang disediakan.
§ Perkongsian
pengetahuan terumatanya penemuan baru hasil kajian yang dilakukan di seluruh
dunia.
§ Membolehkan
pencapaian matlamat pendemokrasian pendidikan apabila setiap orang diberi
peluang pendidikan.
Cara-cara
menangani globalisasi dalam pendidikan :
o
Pelajar perlu mengamalkan budaya
pembelajaran sepanjang hayat dan pembelajaran yang berterusan bagi membolehkan mereka
terus berada dalam perubahan yang pesat ini.
o
Guru-guru sewajarnya melengkapkan
pelajar dengan keupayaan bagi berkomunikasi secara lisan dan dalam bentuk
bertulis dengan menggunakan bahasa antarabangsa seperti Bahasa Inggeris supaya
mereka dapat berinteraksi dan berkomunikasi di peringkat antarabangsa.
o
Pelajar perlu menguasai kemahiran TMK
kerana TMK adalah satu bidang yang pesat berubah.
o
Guru bertanggungjawab untuk menekankan
aspek etika dan moral serta menyedari kesan negatif penggunakan ICT dalam zaman
globalisasi ini.
No comments:
Post a Comment