- Tindakan atau perhubungan aktif antara satu sama lain ; tindak balas antara dua atau beberapa pihak. (Kamus Dewan Edisi Keempat, 2007:583)
Pihak yang terlibat :
- Guru
- Ibu Bapa
- Murid
Interaksi dalam bilik darjah
- Interaksi ialah saling bertindak antara satu dengan yang lain
- Guru perlu menggalakkan interaksi sama ada dengan guru atau sesama rakan yang lain sesama proses P&P
- Interaksi dalam bilik darjah berupaya berlaku dalam bentuk lisan mahupun bukan lisan.
Komunikasi
- Komunikasi ialah pengaliran maklumat dari sumber pengeluar maklumat ke sumber penerima maklumat.
- Proses interaksi untuk menyalurkan maklumat dengan menggunakan satu bahasa.
- Menurut kamus komunikasi : interaksi adalah proses saling mempengaruhi dalam bentuk perilaku atau kegiatan di antara anggota-anggota masyarakat (Effendy. 1989:184).
- Individu, emosi, perlakuan dan tindak balas boleh dianalisis melalui interaksi dengan individu lain melalui proses interaksi dalam kehidupan sosial mereka. Individu-individu ini berinteraksi menggunakan simbol-simbol iaitu mengandungi tanda-tanda, isyarat dan kata-kata (Mead 1934)
Halangan Komunikasi :
- Jarak
- Emosi
- Persepsi
- Suasana Persekitaran
- Bahasa tidak jelas
- Sikap penyampai dan pendengar
- Komunikasi lisan dan bukan lisan tidak selari
- Kekurangan kemahiran menulis
- Kekurangan kemahiran mendengar
- Kurang persefahaman
Langkah-langkah tingkatkan interaksi :
Sikap Guru :
- Adil
- Yakin
- Berpusatkan masyarakat
- Profesional
- Toleransi
- Bertanggungjawab
Kepentingan Interaksi :
- Mengeratkan perhubungan guru dengan murid-murid dalam bilik darjah. Perhubungan guru dan murid-muridnya yang mesra adalah syarat penting untuk guru menyampai pelajaran dengan berkesan.
- Merupakan proses utama untuk guru menyampaikan ilmu pengetahuan kepada murid-muridnya.
- Guru dapat melakukan rancangan mengajarnya mengikut objektif pelajar yang ditentukan.
- Melalui interaksi dengan bahan pelajaran, guru dapat menyampaikan pelajarannya dengan berkesan sekaligus menyebabkan pertukaran maklumat atau idea di antara guru dengan murid yang memerlukan interaksi dua hala.
- Pemangkin bagi meningkatkan prestasi murid, guru dan sekolah.
No comments:
Post a Comment