Tuesday, November 20, 2018

TOPIK 8 : STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN


STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN

Terdapat Tiga Aspek :
§  Unsur fizikal bilik darjah
§  Interaksi dalam bilik darjah
§  Iklim pembelajaran positif

Konsep Bilik Darjah :
Dahulu
·         Lima hingga enam pelajar duduk di bawah sebatang pokok besar dan mendengar ajaran seorang guru yang sudah dianggap sebagai satu bilik darjah
·         Surau atau pondok tempat mengkaji turut dianggap sebagai satu bilik darjah

Sekarang
·         Sebuah bilik darjah di bawah jagaan seorang guru dianggap bilik darjah
·         Padang sekolah yang digunakan juga dianggap bilik darjah
·         Padang sekolah digunakan oleh pelajar untuk pelajaran pendidikan jasmani juga dianggap bilik darjah

Pada dasarnya, sebuah bilik darjah secara fizikalnya dilengkapi dengan kerusi, meja pelajar, meja guru, papan hitam, alat bantu mengajar dan dua puluh hingga tiga puluh pelajar dalam satu-satu kelas.

Jenis Bilik Darjah :
       I.            Bilik darjah tradisi
    II.            Bilik darjah KBSR dan KBSM
 III.            Bilik darjah Mata Pelajaran Khas (KBSM)
 IV.            Bilik darjah terbuka

Penyusunan bilik darjah
o   Penyusunan bilik darjah amat penting dalam situasi pembelajaran pelajar. Keadaan ini dapat menggalakkan atau menghalang sesuatu pembelajaran.
o   Sharifah Alwiah Alsagof (1986:44), persekitaran fizikal bilik darjah yang baik akan dapat meningkatkan kuasa serta sumber pengajaran baru.
o   Kementerian Pendidikan Malaysia(1981:16), Kemasnya organisasi benda-benda fizikal di dalam bilik darjah seperti kerusi, meja, almari dan lain-lain tidak menjamin yang pembelajaran boleh berlaku melainkan jika guru menguruskan murid-murid selaras dengan matlamat yang dituju.
o   Atan Long (1986 : 109), menyatakan bahawa, pengurusan bilik darjah hendaklah berdasarkan fungsi dan matlamat yang hendak dicapai melalui penggunaan bilik darjah. Dalam hal ini, penyusunan bilik darjah dapat melibatkan beberapa tujuan supaya tercapai objektif yang hendak ditentukan. Antara yang ditekankan seperti masa, tenaga, alat pengajaran yang dapat digunakan dengan baik, kemudahan digunakan secara berkesan dan susunan menggalakkan untuk pembelajaran.

Konsep
Konsep Interaksi
ü  Satu proses yang saling bertindak di antara sekurang-kurangnya dua pihak
ü  Istilah dua pihak bermaksud sama ada ia merupakan orang perseorangan mahupun sekumpulan manusia.

Konsep bilik darjah
ü  Tempat proses pengajaran dan pembelajaran berlaku.

Jenis interaksi bercorak lisan
·         Interaksi sehala atau tradisional
·         Interaksi dua hala antara guru dan murid
·         Interaksi dua hala antara murid dan murid
·         Interaksi pelbagai hala antara guru dengan murid dan murid dengan murid
·         Interaksi berkomputer

Pembentukan interaksi dalam bilik darjah
ü  Susunan bilik darjah
ü  Keadaan emosi bilik darjah
ü  Kawalan yang sempurna dan menggunakan gaya kepimpinan yang sesuai
ü  Penggunaan kaedah kumpulan
ü  Memperbanyakkan pengajaran berbentuk amali daripada berbentuk teori
ü  Guna kaedah pengajaran yang boleh menghidupkan suasana pembelajaran
ü  Guna alat bantu mengajar berteknologi
ü  Lakukan kegiatan pemulihan untuk pelajar yang bermasalah
ü  Sikap guru yang baik

Suasana bilik darjah yang kondusif penting bagi mewujudkan proses P&P yang berkesan

Terbahagi kepada 3 :
        i.            Suasana fizikal
      ii.            Suasana sosial
    iii.            Suasana emosi

No comments:

Post a Comment