STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN
Terdapat Tiga Aspek :
§ Unsur fizikal
bilik darjah
§ Interaksi dalam
bilik darjah
§ Iklim pembelajaran
positif
Konsep Bilik Darjah :
Dahulu
·
Lima
hingga enam pelajar duduk di bawah sebatang pokok besar dan mendengar ajaran
seorang guru yang sudah dianggap sebagai satu bilik darjah
·
Surau
atau pondok tempat mengkaji turut dianggap sebagai satu bilik darjah
Sekarang
·
Sebuah
bilik darjah di bawah jagaan seorang guru dianggap bilik darjah
·
Padang
sekolah yang digunakan juga dianggap bilik darjah
·
Padang
sekolah digunakan oleh pelajar untuk pelajaran pendidikan jasmani juga dianggap
bilik darjah
Pada dasarnya,
sebuah bilik darjah secara fizikalnya dilengkapi dengan kerusi, meja pelajar,
meja guru, papan hitam, alat bantu mengajar dan dua puluh hingga tiga puluh
pelajar dalam satu-satu kelas.
Jenis Bilik Darjah :
I.
Bilik
darjah tradisi
II.
Bilik
darjah KBSR dan KBSM
III.
Bilik
darjah Mata Pelajaran Khas (KBSM)
IV.
Bilik
darjah terbuka
Penyusunan bilik darjah
o
Penyusunan
bilik darjah amat penting dalam situasi pembelajaran pelajar. Keadaan ini dapat
menggalakkan atau menghalang sesuatu pembelajaran.
o
Sharifah Alwiah
Alsagof (1986:44),
persekitaran fizikal bilik darjah yang baik akan dapat meningkatkan kuasa serta
sumber pengajaran baru.
o
Kementerian
Pendidikan Malaysia(1981:16), Kemasnya organisasi benda-benda fizikal
di dalam bilik darjah seperti kerusi, meja, almari dan lain-lain tidak menjamin
yang pembelajaran boleh berlaku melainkan jika guru menguruskan murid-murid
selaras dengan matlamat yang dituju.
o
Atan Long (1986
: 109), menyatakan
bahawa, pengurusan bilik darjah hendaklah berdasarkan fungsi dan matlamat yang
hendak dicapai melalui penggunaan bilik darjah. Dalam hal ini, penyusunan bilik
darjah dapat melibatkan beberapa tujuan supaya tercapai objektif yang hendak
ditentukan. Antara yang ditekankan seperti masa, tenaga, alat pengajaran yang
dapat digunakan dengan baik, kemudahan digunakan secara berkesan dan susunan
menggalakkan untuk pembelajaran.
Konsep
Konsep Interaksi
ü Satu proses yang
saling bertindak di antara sekurang-kurangnya dua pihak
ü Istilah dua
pihak bermaksud sama ada ia merupakan orang perseorangan mahupun sekumpulan
manusia.
Konsep bilik darjah
ü Tempat proses
pengajaran dan pembelajaran berlaku.
Jenis interaksi bercorak lisan
·
Interaksi
sehala atau tradisional
·
Interaksi
dua hala antara guru dan murid
·
Interaksi
dua hala antara murid dan murid
·
Interaksi
pelbagai hala antara guru dengan murid dan murid dengan murid
·
Interaksi
berkomputer
Pembentukan interaksi dalam bilik darjah
ü Susunan bilik
darjah
ü Keadaan emosi
bilik darjah
ü Kawalan yang
sempurna dan menggunakan gaya kepimpinan yang sesuai
ü Penggunaan kaedah
kumpulan
ü Memperbanyakkan pengajaran
berbentuk amali daripada berbentuk teori
ü Guna kaedah
pengajaran yang boleh menghidupkan suasana pembelajaran
ü Guna alat bantu
mengajar berteknologi
ü Lakukan kegiatan
pemulihan untuk pelajar yang bermasalah
ü Sikap guru yang
baik
Suasana bilik
darjah yang kondusif penting bagi mewujudkan proses P&P yang berkesan
Terbahagi kepada 3 :
i.
Suasana
fizikal
ii.
Suasana
sosial
iii.
Suasana
emosi
No comments:
Post a Comment