Wednesday, November 21, 2018

TOPIK 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN


Menurut Stoner, pengurusan bermaksud satu proses perancangan, pengelolaan, pengarahan dan kawalan terhadap usaha-usaha ahli organisasi dan penggunaan sumber-sumber organisasi yang lain dalam mendapatkan matlamat yang telah ditetapkan. Guru haruslah menguruskan dan merancang sebelum, semasa, dan selepas sesi pembelajaran supaya sesi pembelajaran berlangsung dengan lancar dan memanfaatkan masa yang diperuntukan sebaik mungkin.

PERSEDIAAN KE ALAM PERSEKOLAHAN

Konsep pengajaran :
Aktiviti berkaitan penyebaran ilmu pengetahuan atau kemahiran tertentu.
Thomas F.Green – tujuan mengajar ialah menukar tingkah laku dan kelakuan pelajar melalui pemerolehan ilmu pengetahuan atau kepercayaan baru.
Keperluan perancangan pengajaran dan pembelajaran
o   Memenuhi masa yang diperuntukan
o   Menepati kehendak objektif/matlamat
o   Berkesan sepanjang waktu pengajaran
o   Menarik perhatian dan tidak membosankan

Objektif Pengajaran :
§  Suatu penyataan ditentukan yang perlu dicapai oleh pelajar mengikut tahap-tahap tertentu.
§  Meliputi : pengetahuan, kemahiran, perubahan tingkah laku, sikap, perangai dan sebagainya.
§  Terbahagi kepada 3 perspektif :
1.      Perspektif guru
2.      Perspektif pelajar
3.      Perspektif pentadbir

Objektif implisit
-libatkan perubahan tingkah laku yang ketara seperti :
o   Memahami
o   Mengetahui
o   Menghargai sesuatu yang telah diajar

Objektif eksplisit
-libatkan perubahan tingkah laku yang boleh dilihat seperti :
o   Menyenaraikan
o   Menjelaskan
o   Memberikan contoh
o   Menunjukkan cara yang betul terhadap apa yang telahh diajarkan

Buku Rekod Mengajar
-buku himpunan pelan tindakan guru sebelum mengajar. Berdasakan SPI Bil 3/1999. Buku rekod mengajar wajib mengandungi dua perkara penting :
            1) Rancangan Pelajaran Tahunan
            2) Rancangan berdasarkan takwim minggu persekolahan.
                        - isi ringkas rancangan pengajaran berdasarkan sukatan-sukatan kebangsaan

Aspek penting P&P
ü  Mengkaji dan mentafsir sukatan pelajaran secara mendalam.
ü  Memilih kemahiran-kemahiran da nisi pelajaran yang sesuai
ü  Merancang pengajarannya
ü  Menentukan strategi P&P
ü  Menyediakan bahan bantu pengajaran
ü  Menyediakan penilaian

Komponen P&P
§  Objektif pengajaran
§  Strategi pengajaran yang sesuai
§  Bahan bantu pengajaran
§  Maklum balas pelajar
§  Penilaian

Fasa P&P (Guru)
Pra perancangan :
v  -keseluruhan pengajaran
v  -pelajar
v  -isi kandungan pelajaran
v  Strategi
v  -bahan yang diperlukan dan boleh digunakan

Perancangan aktif
·         -menulis rancangan mengajar
·         -menyediakan nota
·         Membina power point
·         Memastikan peralatan masih berfungsi
·         Menyediakan senarai semak

Perancangan semasa
v  -mendapat maklum balas tentang kefahaman pelajar
v  Mengubahsuai mengikut keperluan dan keadaan semasa
v  Mengaitkan dan mengulangi pelajaran yang lepas

Pasca perancangan
§  Menyedari kelemahan pengajaran
§  Mengesan kekuatan pengajarannya
§  Membuat catatan tentang perubahan yang diperlukan

KAJIAN DI SEKOLAH
Bartlett (2001) berpendapat kajian bermaksud pengumpulan data yang sistematik, pembentangan dan juga analisis data. Kajian digunakan untuk mengumpul maklumat yang kita gunakan seharian dalam erti kata sistematik untuk memajukan teori atau menyelesaikan masalah.

Contoh kajian :
3 Mei 2010 Seorang guru lelaki didakwa menjual dadah dan pil khayal kepada pelajar di sebuah sekolah menengah di Betong, Sarawak (Jamiah Shukri, 2010).
29 Jan 2011 Kuala Terengganu seorang murid tahun empat trauma untuk pergi ke sekolah selepas mendakwa dirotan hingga terkencing oleh seorang guru selepas menghantar kertas ujian di sebuah sekolah di Kuala Besut. (Kosmo)

Kepentingan pengurusan alam pembelajaran :
Menurut Noraisah Ibni Qasim, pengurusan alam pembelajaran penting bagi memenuhi masa yang diperuntukkan untuk mengajar, memastikan objektif pembelajaran dan pengajaran tercpaai serta tidak membosankan kerana dapat menarik perhatian pelajar terhadap pengajaran tersebut.


No comments:

Post a Comment