Tuesday, November 20, 2018

TOPIK 5 : PENGURUSAN MURID


Maksud Pengurusan Murid :
Pengurusan murid adalah satu bidang yang sangat penting di sekolah. Hal ini demikian kerana ia akan mencerminkan prestasi sekolah apabila pelaksanaannya di sekolah. Menurut pandangan Suppiah Nachiappan et.all (2009), selain berhadapan dengan remaja yang bermasalah dan mengalami kecacatan, guru juga berhadapan dengan pelajar yang mempunyai keistimewaan luar biasa dalam kategori pintar, cergas atau pelbagai upaya.

Sistem-sistem pengurusan murid :
v  Unit disiplin
v  Unit bimbingan dan kaunseling
v  Unit keselamatan, keceriaan dan kebersihan
v  Kebajikan dan bantuan
v  Biasiswa
v  Lembaga tatatertib sekolah
v  Pendaftaran pelajar baru
v  Aduan
v  Pembangunan sahsiah (bagi pelajar khas)
v  Pengurus tingkatan 6
v  Penyelaras BBDA
v  Majlis Perwakilan Pelajar
v  SPBT
v  Unit HEM

Konsep Pengurusan Murid :
Proses pengurusan murid terdiri daripada beberapa aspek iaitu ;
ü  Perancangan
ü  Pentadbiran (memoin)
ü  Pengawalan atau pemulihan

Kaedah Pengurusan Rekod Murid :
        i.            Sistem maklumat murid berkomputer
      ii.            Pentaksiran berasaskan sekolah
    iii.            E-pantau
    iv.            Sistem laporan adab belajar

Cara menguruskan murid bermasalah :
a.   Amaran konstruktif – beri pujian kepada pelajar bermasalah bagi menunjukkan perubahan tingkah laku
b.      Hukuman – menghukum pelajar sesuai dengan kesalahannya
c.      Pencegahan salah laku – guru perlu mencegah salah laku pada peringkat awal sebelum ianya menjadi satu isu yang serius.

Definisi dan Jenis-Jenis Kesediaan Belajar :
Definisi : Pembelajaran hanya akan berlaku sekiranya wujudnya kesediaan pelajar untuk belajar
Kesediaan belajar ;

§  Kesediaan Kognitif
§  Kesediaan Afektif
§  Kesediaan Psikomotor

Faktor – faktor Mempengaruhi Kesediaan Belajar :
a.       Faktor Pengalaman
b.      Faktor Kematangan

Cara meningkatkan motivasi kepada pelajar :
Motivasi – 1)Suatu Aksi Yang Dimulakan, Dikekalkan, Diarahkan Dan Ditamatkan.(Petri, 2003)
2)Kuasa Dorongan , Aksi Yang Menggerakkan Tingkah Laku Untuk Mencapai Keinginan         Dalaman Seseorang.

Ø  Druckman & Bjork(1994) – Individu yang memiliki keyakinan yang tinggi dapat membantu sesuatu aktiviti mencapai tujuan dengan jayanya.

No comments:

Post a Comment